Matica umirovljenika Hrvatske i Sindikat umirovljenika Hrvatske zatražili su hitnu sjednicu Nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe s ciljem da se razmotri Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojim se nameće ponovno uvođenje obaveznog liječničkog pregleda za produljenje vozačke dozvole starijim vozačima.
Ocjenjujemo da u pripremi izmjena toga Zakona, Vlada i nadležna ministarstva nisu poštivali Sporazum o Nacionalnom vijeću kojeg su potpisali predstavnici umirovljenika i starijih osoba i predsjednik Vlade. U Sporazumu je zagarantirano da će Vijeće biti informirano „o namjeri donošenja propisa te pripremi prijedloga svih propisa iz djelokruga rada Vijeća“, a Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Hrvatske objavilo je da je već izrađen Nacrt prijedloga izmjena i dopunama s Konačnim prijedlogom Zakona. Bez ikakvog povoda i utemeljenog razloga, već isključivo pod pritiskom zainteresiranih lobija, Vlada, a posebno Ministarstvo zdravstva, predlažu izmjene u Zakonu kojim diskriminiraju starije osobe po dobi jer bi samo vozači stariji od 70 godina, morali na obavezan liječnički pregled za produženje vozačkih dozvola. Naravno, pregled bi morali plaćati, a to i jest cilj lobija koji očito imaju utjecaj na vlast, jer spomenuta ministarstva u Vladi uvažavaju njihove, a ne stavove i argumente predstavnika 1,23 milijuna umirovljenika i starijih osoba.
Matica i Sindikat posebno ističu da umirovljenici ne traže nikakve privilegije za sebe, jer se zalažu za rješenja kojima treba spriječiti probleme u prometu zbog bolesti vozača bez obzira radi li se o starijoj ili mlađoj osobi. Ali diskriminacije po dobi ne bi smjelo biti jer se u demokraciji moraju jednako uvažavati ljudska prava svih dobnih skupina. Zašto pregledi za produljenje vozačke dozvole ne mogu jednostavno ostati u domeni liječnika opće prakse, sukladno zapadnoeuropskim praksama?
S obzirom na navedeno Matica i Sindikat traže da se postojeći Zakon ne mijenja u korist pojedinih liječničkih i sličnih lobija i to bez ikakve utemeljenosti u stvarnim statistikama o prometnim nezgodama. Starije osobe u pravilu su oprezniji i savjesniji vozači i ne spadaju u rizičnu skupinu jer su sudjelovali u samo 8,5 posto od ukupnog broja prometnih nezgoda, iako je njih više od deset posto u odnosu na ukupan broj vozača.
Upozoravamo da je izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti prometa na cestama donesena u lipnju 2015. godine i da je Republika Hrvatske tada već bila članica Europske unije te da je taj Zakon usklađen s europskim propisima i da se poslije toga ništa nije mijenjalo. Ono što je u sadašnjem zakonu u Republici Hrvatskoj, a za što se zalažu Matica i Sindikat, sukladno je zakonskom rješenju u Njemačkoj, Francuskoj, Belgiji i još nekim zemljama Europske unije.
Ovakvim odnosom prema milijunskoj umirovljeničkoj populaciji, pojedina ministarstva u Vladi otvaraju pitanje koliko u njih možemo imati povjerenja kada donose i druge odluke od još veće važnosti za osiromašene umirovljenike i starije osobe.
U Zagrebu, 19. travnja 2017.
Matica umirovljenika Hrvatske
Josip Kovačić, predsjednik
Sindikat umirovljenika Hrvatske
Jasna A. Petrović, predsjednica SUH-a